Mașini pe ulei vegetalCu toţii ştim că România este o ţară a dieselului. Maşini de clasă A sau limuzine extravagante, toate sunt preferate mai ales dacă au sub capotă un propulsor cu explozie prin compresie. Un diesel. Mai ştim că, pe lângă motorul diesel, preferăm maşina germană. Combinarea celor două calităţi face ca pe străzile din România să avem o groază de maşini germane diesel, fie ele Volkswagen, BMW, Mercedes, Audi sau oricare alta, în Germania să fie construită.

Dar motorina s-a scumpit cumplit, aşa că unii s-au gândit la alternativă. Tot nişte germani, cei de la Alternative Technology Group, companie care a creat un sistem capabil să ajute o gamă largă de autovehicule diesel să funcţioneze doar cu ulei vegetal. Este vorba despre uleiul vegetal folosit deja în fastfood-urile de la colţ. Iar în România există deja un importator, o companie din Bucureşti, Nivoil Systems. În Germania, de exemplu, sunt deja 8.000 de maşini care funcţionează cu acest sistem.

Cât costă să transformarea în friteuză?

Este vorba despre un sistem destul de simplu, cu un rezervor suplimentar pentru ulei şi un circuit de apă caldă de la motor pentru încălzirea acestuia. Astfel instalaţia se poate folosi atât vara cât şi iarna. Preţul instalaţiei variază în funcţie de puterea maşinii, iar preţul de bază, pentru motoare cu puteri de până la 100 Kw este de 750 euro plus TVA.

„În acest preţ nu intră şi montajul pentru că firma noastra nu asigură acest lucru. Kitul vine cu o schemă de montaj de tip do it yourself foarte bine pusă la punct”, spune  explică Laurenţiu Nastasa, reprezentantul companiei .

Altfel, pentru cei care nu vor să rişte sănătatea motorului, instalaţia se poate monta la un service auto sau de către orice persoană cu ceva cunoştinţe de mecanică auto. Se poate folosi orice tip de ulei vegetal uzat sau nu, atât timp cât nu conţine apă sau alte impurităţi mai mari de 2-5 microni şi este sub formă lichidă.

 „Este însă foarte important ca uleiului de motor să fie verificat regulat pentru că există posibiliatatea unei arderi incomplete a uleiului vegetal, mai ales daca contine apă, acest fenomen putând produce negrul de fum care poate ajunge in baia de ulei a maşinii şi în timp poate uza motorul”, arată Nastasa.

Este important ca înainte de staţionarea peste noapte a maşinii sau de oprirea motorului mai mult de 30 minute vara şi 15 minute iarna, arderea să se facă pe motorină.

„Motorul trebuie să meargă un interval de timp suficient să-i permită să ardă tot uleiul de pe circuitul de alimentare-injectie, de preferat acestă trecere trebuie făcută în mers cu un km înainte de destinaţie. Motorul trebuie să fie în stare perfectă de funcţionare aşa că trebuie verificat regulat (compresie, sistem de injecţie, bujii, filtre etc.), iar intervalele de schimbare  a uleiului de motor indicate de producătorul maşinii trebuie respectate”, continuă  Laurenţiu Nastasa.

Cum e cu legislaţia

Daca instalaţia se montează de către posesorul unui turism „pe proprie răspundere” nu necesită nicio autorizaţie, „este vorba despre un vid legislativ”. Dacă instalaţia se montează pe maşini folosite pentru transport mărfuri sau persoane, instalaţia şi combustibilul trebuie omologate R.A.R, proces care costa aproximativ 80.000 lei. „Exagerat”, comentează Laurenţiu Nastasa.

Câte friteuze pe roţi avem în România?

Numărul nu se cunoaşte exact, dar iată o listă cu maşini care circulă deja pe uleiul în care s-au prăji deja cartofii: Volkswagen Passat 1.9 TDI, 4 motion, 1999 Volkswagen Golf 3, 1.9 GTD, 1993 Volkswagen Golf 4, 1.9 TDI, 2001 Volkswagen Caddy, 1,9 SDI, 1997 Ford Fiesta, 1.8 D, 1997 Ford Transit, 2.5 D, 1998 Opel Astra, 1,7 TD, 2000 Opel Corsa, 1.5 D, 1992 Land Rover Freelander, 2.0 D, 1998 Audi A4, 1.9 TDI, 1998

Ce trebuie să se ştie

Trebuie subliniat faptul  că „maşina pe care se montează intalaţia nu trebuie să fie dotată cu o pompă de motorină common rail (pompa diesel de înaltă presiune) sau cu una din următoarele pompe de motorina: Delphi, Lucas, CAV, Stanadyne şi Roto-Diesel.

  • Trecerea de la consumul de motorină pe ulei şi viceversa este insesizabilă pentru sofer şi pasageri
  • Motorul diesel a fost inventat să meargă pe ulei de arahide şi praf de cărbune
  • Când funcţioneză pe ulei vegetal maşina consumă mai puţin cu 10%-20%, în funcţie de stilul şi condiţiile de condus
  • Trepidaţiile şi sunetul specific motorului diesel sunt diminuate când maşina funcţioneză cu ulei vegetal
  • Uleiul polueză mult mai puţin decât motorina
  • Pierderi de putere se pot întampla doar dacă se foloseşte un ulei de proastă calitate cu apă sau impuritaţi

Tipuri de maşini care se pretează la această adaptare

Automobile şi autoutilitare:

  • Audi 80 1.6 TD, Audi 100 2.5 TDI, Audi A2 1.2 TDI 3L, Audi A3 1.9 TDI, Audi A4 1.9 TDI, Audi A4 2.5 TDI, Audi A6 2.5 TDI
  • BMW 320 D, BMW 320 TD, BMW 324 TD, BMW 325 TD, BMW 325 TDS, BMW 524 TD, BMW 525 TDS
  • Chevrolet Blazer K5 V8
  • Citroen AX 1.4 D, Citroen BX 17 TD, Citroen BX 19 D, Citroen C 15 1.8 D, Citroen CX 25 TD, Citroen Evasion 1.9 TD, Citroen Jumper 1.9 TD, Citroen Saxo 1.5 D, Citroen Xantia 1.9 TD
  • Daihatsu Rocky 2.8 TD
  • Fiat Doblo 1.9 D, Fiat Ducato 1.9 D, Fiat Ducato 2.5 D, Fiat Ducato 2.8 TD, Fiat Fiorino, Fiat Scudo 1.9 D
  • Ford F350 7.3 TD, Ford Escort 1.8 D, Ford Fiesta 1.8 D, Ford Focus 1.8 TD, Ford Focus 1.8 TDDi Turnier, Ford Mondeo 1.8 TD, Ford Ranger, Ford Scorpio 2.5 TD, Ford Transit 2.4 TDE, Ford Transit 2.5 D, Ford Transit 2.5 TD
  • Hyundai Gallopper 2.5 TCI
  • Isuzu Trooper 2.8 TD
  • Iveco Daily 2.8 D
  • Jeep Grand Cherokee 3.1 TD
  • Kia Carnival 2.9 TD, Kia Carnival 2.9 TDI, Kia Pregio, Kia Retona 2.0 TD,
  • Land Rover Defender 90 2.5 D, Land Rover Defender 110 2.5 TD, Land Rover Defender 110 2.5 Td5, Land Rover Freelander 2.0 D, Land Rover Range Rover
  • Mazda 323F 2.0 D, Mazda E 2.2 D
  • Mercedes 190 D, Mercedes 200 D, Mercedes 208 D, Mercedes 210 D, Mercedes 220 D, Mercedes 220 CDI, Mercedes 240 D, Mercedes 250 D, Mercedes 300 GD, Mercedes E 300 TD, Mercedes 308 D, Mercedes 310 D, Mercedes 407 D, Mercedes 410 D, Mercedes 709 D, Mercedes 814 D, Mercedes 817 D, Mercedes A-Klasse 140 CDI, Mercedes A-Klasse 170 CDI, Mercedes Sprinter 208 D, Mercedes Sprinter 210 D, Mercedes Sprinter 211 CDI, Mercedes Sprinter 212 D, Mercedes Sprinter 312 D, Mercedes Sprinter 313 CDI, Mercedes Sprinter 316 CDI, Mercedes Vario 815 D, Mercedes Vito 108 D, Mercedes Vito 110 D
  • Mitsubishi Carisma 1.9 TD, Mitsubishi L200 2.5 TD, Mitsubishi Pajero 2.5 TD
  • Nissan Almera 2.0 D, Nissan Almera 2.2 TD, Nissan King Cap MD22, Nissan Patrol 2.8 TD, Nissan Sunny 2.0 D, Nissan Terrano II 2.7 TD
  • Opel Astra 1.7 TD, Opel Astra 1.7 DTI, Opel Combo 1.7 DI, Opel Corsa 1.5 D, Opel Corsa 1.7 DI, Opel Frontera 2.5 TDS, Opel Frontera 2.8 TDI, Opel Kadett 1.6 D, Opel Omega 2.5 TD, Opel Omega 2.2 DTI, Opel Vectra 1.7 TD, Opel Vectra 2.0 DTI
  • Peugeot 106 1.5 D, Peugeot 205 1.9 D, Peugeot 306 1.9 D, Peugeot 309 1.9 D, Peugeot 405 1.9 TD, Peugeot 605 2.1 TD, Peugeot Boxer, Peugeot Expert 1.9 TD
  • Renault Espace, Renault Kangoo 1.9 DTI, Renault Laguna, Renault Master, Renault Megane 1.9 DTI, Renault R 5 1.6 D, Renault R 21 D, Renault Rapid 1.9 D, Renault Safrane 2.5 TD, Renault Scenic 1.9 DCI
  • Seat Alhambra 1.9 TDI, Seat Arosa 1.4 TDI, Seat Ibiza 1.9 TDI, Seat Inca
  • Skoda Fabia 1.9 SDI, Skoda Felicia 1.9 D, Skoda Octavia 1.9 TDI
  • Smart CDI
  • Ssangyong Musso 2.9 D
  • Toyota Avensis 2.0 TD, Toyota Corolla 1.8 D, Toyota Land Cruiser 3.0 TD, Toyota Hilux
  • Vauxhall Combo 1.7
  • Volkswagen VW Caddy 1.9 TDI, VW Golf II 1.6 TD, VW Golf III 1.9 TD, VW Golf III 1.9 TDI, VW Golf IV 1.9 TDI, VW Jetta 1.9 TD, VW Lupo 1.4 TDI, VW Lupo 1.7 SDI, VW LT 28, VW LT 35 2.8 TDI, VW Passat 1.6 TD, VW Passat 1.9 TDI, VW Polo 1.9 SDI, VW Sharan 1.9 TDI, VW T2 1.7 D, VW T3 1.6 TD, VW T4 1.9 TD, VW T4 2.4 D, VW T4 2.5 TDI
  • Volvo 240 D, Volvo 740 2.4 TD, Volvo 850 2.5 TDI, Volvo S80 2.5 TDI, Volvo V70 2.5 TDI

Autobuze şi camioane DAF, MAN, Mercedes, Neoplan, Iveco, Renault, Scania, Setra, Volvo.